SPM dah lepas...

Posted by Ched

Mgu ni result spm da kluar dan heboh sana sini. Actually post aku kali ni pon
just nak tunjuk sket la arah tuju lepas spm ni kt adik2 yg baru dpt result.
Byk cabang sbnarnya dan masing2 ada pro n kon tapi semuanya terpulang
pada individu lah.

Dah 2 taun berlalu aku pny spm dan tu la rasanya exam yang paling best skali yang
aku penah amek. Spnjng duk kat mrsm mmg saat2 bhgia ( dlm bab study ) sbb
x byk pon dugaan2 yang melanda.

Masuk matrik, mmg sakit sikit sbb hjung mgu mmg rutin mingguan aku
kluar dr situ p jln2.. study pon x la sgt sbb ada fon n laptop bleh bwk (x mcm
kat mrsm smua x bleh bwk ) 

Lps tu masuk UM ni, mmg sakit sgt la bab2 study ni, parah tahap kronik
dah ni. Sblm nak tulis post ni pon aku dah nekad nak study, tp x menjadi jgk..
harap2 lps tulis aku bleh study dgn aman...huhu.. Parah yg aku maksudkn
spnjng duk kt UM ni first skali TENET yg sgt best! Laju ja slalu.. tu yg
buat aku stay dpn laptop all the time.. Then kt tgh bandar kan, mall2 
n tempat2 best merata tempat ada dan senang2 ja nk pegi.. haihh.. 
Satu lg x ada geng yg stu kepala bab study.. susah nk study group kt
sini.. Study group la sbnrnya yg plg efektif skali bg aku.. *sighh

Kat sini aku nk bg panduan sket la untuk para lepasan spm yg da amek result
tu. Tak kira la result tu mabeles sgt ataupun just biasa2 ja, yg penting
tgk kt minat and make sure u can carry that for further course u'll
be taken.

Antara cabang yang popular lps spm adalah matrikulasi (dlu aku matrik penang),
diploma,kolej komuniti and tajaan foundation ( mcm kolej mara etc. )

for matriculation, yang best kat sini adalah study yg agak singkat. 
Just need one year for u to complete the foundation and then straight away
amek degree plak. Tak payah amek diploma pon. senang kn.. :)

Untuk diploma plak, u need about 3 years to complete tp, tp, dan tp dgn sijil
diploma tu dah boleh cari keja. tu yang best amek diploma. One more thing,
diploma x susah sgt compare to matrikulasi. Blajar pon rilek2 ja, x pyh nk pecah
kepala sgt mcm kat matrik. 

Satu lg tajaan foundation tu. ni mostly for student yang dpt result spm
straight A's.. U just need one year then fly to oversea! wahhh,,heaven sgh la
kalo aku dpt.. mmg tringin sgt2 nak g oversea, tp apakan daya.. nasib
x menyebelahi.. 

For ur information, aku pny result spm not bad la.. satu je b, kimia.. yg lain
semua a. tp lps spm, aku buat acuh x acuh ja psal tajaan, yg aku mintak satu ja
drpd JPA. aku mintak nak buat medic. yg lain lgsng aku x apply. Dgn result 
spm aku tu, rasanya dah layak nk p oversea.. tp tu la, mnyesal x sudah.. haha
adik2 jgn tiru abg ye... buat pilihan tepat dan kalau bleh mintak la
sebnyak mgkin tajaan2 yang ada.. Skrg ni cita2 nk jd doktor dah pon
terkubur, yg lahir adalah jurutera-wanna-be.... terpesong jauh gak la..haha

last but not least, rajin2 la search google bout further study. jgn harap
org lain ja nak suapkan. kalau bleh berdikari sket cari jalan keluar
dr kepompong. huhu.. ok,gudluck for ur further study. :)
       


            Waktu zaman matrik.. rajin jgk la aku study kdg2..hehe..

Share  
This entry was posted on Sunday, March 27, 2011 at 1:04 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

6 comments

hha sengal gila. btw thnks :)

March 27, 2011 at 10:44 AM

posing maut tak boleh blah!
hahahha

March 27, 2011 at 10:14 PM

jgn tergoda ye...:p

March 27, 2011 at 10:28 PM

okayyyy SPM 1 je b? lepas tu x pg oversea? WHY? heeeee.
eeee, rasa jeles, walaupun sama lah kita dah 2 tahun tinggalkan SPM.

March 28, 2011 at 5:13 PM

buat acuh x acuh ja dgn result tu..
mntk satu ja tajaan..mmg susah la nk dpt..haha.. Unchosen path kan...:)

March 28, 2011 at 5:46 PM

unchosen path???haha okay..xpela..masing2 ade rezeki masing2..

btw, salam perkenalan..semoga jumpe jalan yg terbaek* :)

March 28, 2011 at 9:32 PM

Post a Comment