Ada apa dengan China

Posted by Ched

"ayh, kumpul la duit cari modal sket nnt kita bleh p china beli barang kt sana" pelawaan aku untuk ayah tercinta 2 taun lps.

"abg, nnt dah ada duit jom kita bukak bisnes. Kita p china kita borong barang-barang kt sana" saja mencuba nasib kot2 abang aku berminat.

"mcmna pon, hujung taun ni aku nak cari jgk2 modal nk p sna. Aku rasa taun ni mgkin boleh. Kita ajak lg 2 3 org membe kita, kalo ada duit ja kita terbang p sna ok!" ucapan penuh yakin aku kt ezad smlm dlm chatbox fb.

Dah 2 tahun aku berangan nak p Guangzhou, China. Habis SPM aku dlu, mmg dah mind set dah aku nak kumpul duit untuk buat modal pegi sana. Dalam otak aku dah berkobar-kobar nak bukak satu bisnes so lps ni aku dah tak payah pulun pasal study dah. Heee..

Aku da study byk dah selok belok pasal bisnes ni. Mmg aku dari umur darjah 5 lg aku dah start cari duit sendiri. Mcmna? ha, baca la entry aku yg mula2 dlu.. Ada ja aku crita.. Bukan nk berbangga dgn diri sendiri, tp aku rasa satu bebanan bila duit yg aku guna bukan hasil titik peluh aku.

Ni antara strategi jangkamasa panjang aku bila aku dah ada modal. Aku nk crita kat sini so kalau ada sesapa yg lagi expert bab2 bisnes ni leh la menurun sket kat aku.. ngee.. Yg aku duk nampak, skrg ni yg pegang bisnes cina la. Melayu pgg bisnes jgk, tp x hebat mcm cina. Cina buat keja senang, untung bukan main byk. Melayu plak kebanyakan buat keja susah nk dpt untung byk. Sbb apa tau x aku ckp mcm tu, mostly cina ni kbykan jd 'org tgh'..

Simple ja jadi org tgh, amek barang pastu bg kt peniaga. Contoh mcm dkt uptown/downtown, kalau tny depa msti kbyakan stok2 tu amek dr org cina. Bukan susah keja depa, amek stok pastu edar kt melayu2 ni. Dan FYI, untung yg depa kaut bukan 10%  or 20%, tp almost 400-600%. kalau barang tu harga RM10, depa juai kt mlyu RM40. Melayu plak juai kt melayu RM80. kat sini buleh nmpak melayu just untung 100%..
Ni gambaran ja ok. Aku da penah berbisnes, aku tau la jgk sedikit sebanyak pasal keuntungan ni.

Satu lg, aku bukan nak racist sgt duk sebut melayu cina ni, tp da obvious yg pkai keta mahal2 slalunya cina. Depa buat keja cara bijak, kita plak buat keja cara rajin. Dalam kes ni, mst la yg bijak menang..

Dengan ini, aku berharap rakan2 sekalian doa2kanlah impian aku ni untuk memajukan melayu sendiri.
Dah lama idam nk bukak kedai sendiri.. hopefully.. soon.. :)

*rajin la plak kn aku update blog 5.32am ni.. ngntok!!

Share  
This entry was posted on Monday, April 11, 2011 at 5:34 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

11 comments

cool yaww ;D

April 11, 2011 at 2:23 PM

yah muge berjaya amin :)

April 11, 2011 at 2:31 PM

macam best.. haritu pn ada keluar kat majalah3 kan pasal barang2 borong dari China ni.

wish u all the best ! :)

April 11, 2011 at 3:40 PM

thx semua. :)

fasha, btul la tu.. aritu ada kt mjlah 3 tp x tgk pon..sempat usha kt iklan ja.

April 11, 2011 at 3:44 PM

wahh semangat gila ! hope awk dpt lah cita2 tu eh. sy tak minat berbisnes tp sokong awk. hehe. :D

April 11, 2011 at 11:51 PM

bagus kau ni. ada semangat nak berniaga. btw, aku first time kat blog kau ni :)

April 12, 2011 at 1:34 PM

haha..smgt kena ada. :)
thx anyway..

1st time ea? jemput la minum2 dlu.. buat mcm rumah sndri..:p

April 12, 2011 at 1:37 PM

begitu. kau selaku tuan rumah sediakan la air. bagi aku minum2. apa aaa.. haha :D

April 12, 2011 at 1:54 PM

g la google fresh oren.. anggap je aku da jamu air tu.hahaha

n jgn lupa, share dgn blogger lain..keke

April 12, 2011 at 2:08 PM

wow....impian yg sama..

April 12, 2011 at 2:35 PM

bole la pegi sana skali nnt..:)

April 12, 2011 at 7:31 PM

Post a Comment