Masalah.

Posted by Ched


"basyed, bgn! pkul 8 dah.."

Sayup-sayup je aku dengar kazen aku kejutkan aku pagi semalam.

"sakitnya kepala.. tiba-tiba badan panas.. kacau mcm ni" aku ckp dlm ati..

Malasnya aku nak bgn pagi smlm. Ada kelas pkul 9, mau tak mau mmg kena bangun jgk. Pagi tu jgk aku kena hantar kazen aku p MMU dekat area KL, dia ada kursus dengan TM. 8.30 mau ada kat situ dah. Aku pon paksa jgk bgn wlupun niat dalam hati mmg taknak pegi kelas.

8.20a.m aku gerak p MMU, on time jgk la sampai sana.. Dekat ja pon MMU dengan Sentul ni..

Selesai hantar kazen aku tu, terus aku pecut pi UM.. Ada kelas algebra pukul 9. Prjalanan dr rumah aku p UM makan masa lebih kurang 20 minit jgk la.. jauh kan.. Tak kisahlah, at least aku dah belajar hidup bersusah payah.. Nasib badan la pilih nak duk luar.. hehe..

Sampai Dewan Kuliah, aku cari jgk geng2 aku.. Tapi sorang pon tak nampak.. Aku masuk la duk sorang-sorang. Zahid pon aku tak nampak, slalu dia paling awal. Aku boleh agak dia demam lagi.. Lps 10 minit baru la ada geng aku masuk..

Kepala dah makin rasa berdenyut dah.. Badan aku pon dah mula rasa panas.. Makin lama makin panas, mmg aku tak fokus lgsg la dlm kuliah tu. Sambil-sambil tu duk BBM jgk la dengan awek aku.

"satg p klinik tau"

Baru terdetik hati aku nak p klinik. Kalau ikut aku, mmg aku malas sgt nak p klinik. Dah brapa lama dah aku tak p klinik. Elok habis ja kelas algebra sejam tu, terus aku p Klinik Kesihatan UM dekat kolej 12. First time ni aku p klinik tu. Blur jgk la pintu masuk pon tatau kat mana.

Duk pusing-pusing kat situ then aku jumpa jgk la pintu utama klinik tu. Selesai pendaftaran, aku pon tunggu la kat tmpat menunggu angka giliran tu.. Sejuk sangat tempat tu, aku dah terketar-ketar dah..Dekat 40 minit jgk aku tgu, pastu baru lah nama aku dipanggil..

"awk sakit apa ni"

"demam kak" balas aku.

"ok, amik angka giliran ni sat lagi tengok number ok" balas akak tu dengan loghat utara.. Aku duk bajet orang Kedah la akak tu.. hehe

Aku igtkan dah jmpa doktor..adoi..kena tgu lagi..

Jam dah tunjuk pkul 10.55 dah..

"1030 bilik 6"

yeay! no aku dah smpai.. terus aku bergegas p bilik no 6 tu.

TOK TOKK

"masuk" balas doktor yang bernama HANEFF. Muka foreigner, rasanya mat arab kot..Tapi fasih jgk cakap melayu..

" awk demam ye.. Dah brapa hari? "

"bangun pagi td terus demam.Slalunya seminggu skali jgk la sy demam. Tapi hari ni rasa mcm teruk sket"

terus aku ckp byk.. hehe

" Ada sakit apa-apa lagi tak? "

"sy slalu sakit belakang. Tekak pon sakit arini. Kalau bgn pg mesti rasa sakit kepala. "

"awk ada hisap rokok ke? "

"saya rokok pon tak hisap doktor "

"hisap lain-lain ke? " -_-'

pelik dah soalan doktor ni..dia bajet aku amek dadah la tu... tgk aku ni kurus keding semacam je.. haiyok.. Pastu dia suh aku p buat urine test dengan amek darah..

TOK TOKK

"masuk"

"you amik botol tu pergi kencing"

kerek gila muka doktor yang jaga bhgian makmal ni.. Chinese, muda lagi.. Tapi muka sgt kerek.. Aku dah habes senyum muka bg nampak habes comel pon dia buat tatau je. Ckp pon tak tgk aku.. haiya..

"aiseymen, urine aku kaler kuning sgt lah.. ni mesti kes minum ayaq kurang" bentak hati aku..

Selesai dgn urine tu, dia amek darah pulak.Mula-mula cucuk tangan kiri, duk ketuk-ketuk tangan aku bagi nampak urat. Pastu dia pon cucuk. Duk sedut-sedut, tp tak keluaq pon darah.. Ni aku agak mesti silap urat dah ni.. ni cucuk isi, bukan urat.. Patut pedih semacam ja..

Dia cabut jarum tu, then amek jarum baru plak.. Cucuk blah kanan.. hadoi, betul dah firasat aku dia salah urat.. Cucuk belah kanan ja, aku rasa dah kena betul dah tu urat, dia pon sedut la darah aku.. Kebas rasa tgn aku dua-dua belah.. first time kena amek darah ni.

Then dia suruh aku tunggu kat luar tmpat menunggu tu. Dia nak check result.. 5 minit tgu, result pon siap. Then dia bg kat aku result tu.. nervous aku nak amek result tu.. Risau sgt takut jgk aku ada positif apa-apa ke.. Elok ja aku tgk kat result tu,

negatif..negatif..negatif...normal..normal..negatif..normal..

WOHHH.... leganya jgk prasaan aku tgk result tu.. Tadak yang positif.. Risau jgk aku sbb aku slalu jgk lepak dengan geng-geng yg isap benda-benda tak elok ni.

Setel dengan urine test n blood test tu, aku kena pi jmpa doktor haneff tu balik. Dekat result paper tu, ada jgk la istilah-istilah doktor yang aku haram jadah apa pon tatau, so perasaan nervous tu still ada.

juz wondering penyakit apa la yang aku ada skrg ni... *sigh

Lepas masuk bilik doktor haneff, aku pon bagi result tu.. Pastu dia picit-picit perut aku.

" you sakit pinggang? "

"sakit"

" you kena minum banyak air masak. Makan kena jaga. Tidur pon kena cukup. "

(ni nasihat basic ni doktor bagi)

aku pon "ouhhhh..."

Doktor tu tulis semua ubat yg aku kena amek, pastu bagi kat aku kertas tu.

" Hari Jumaat nnt you kena datang sini lagi utk buat blood test lagi sekali. Kalau badan makin panas, ada keluar darah dari hidung, sakit kepala sangat, you terus pergi PPUM bhgian emergency. Suruh kawan rumah you jaga you ok. Take care of yourself "

.....untuk seketika, aku tergamam.

Cuak bhaii dgr doktor tu kata mcm tu.. Dalam hati aku ni tiba-tiba DUPDAPP DUPPDAPPP laju.. untuk seketika jgk lepas aku keluar dri klinik tu aku rasa down sket..

Terasa kemisterian apa yg jd kat aku sbnrnya.. Sebab tu lah aku post sebelum ni ada sambungan sebab aku pon tatau lg endingnya cmna..

So skrg ni dah pkul 8.27pm hari Jumaat.. Dah pegi pon jumpa doktor tadi pkul 3pm. Elok aku masuk ja bilik Dr Haneff tu, dia senyum tgk aku. Aku pon dgn muka comel ni senyum balik la.. ngehngeh..

"Basyeer! So how are you? feeling better? "

"Yes, im feeling better. Just sorethroat. I guess it getting worse la doktor. Macam ada luka"

"Buka mulut you." .... "yes, makin merah " .. "okay, you pergi buat bloodtest lagi skali then after that you come here again "

Untuk kali ketiga aku dicucuk dan darah disedut oleh mamat yang sama.

Macam biasa, tunggu result kluar.. Aku pon tunggu la kat luar tu.. Kali ni lain pulak result paper tu. 2 ari lepas dia bg mcm lain.. Nampak lagi byk tulisan yg ni. Siap ada komen lagi.. Kat comment section tu la buat aku rasa pasrah sket..

RISK OF THALASSEMIA.

Aku duk lepak kat luar tu sambil tengok ujan duk turun.. Duk termenung jgk ada ka family aku yg kena penyakit ni? penyakit keturunan ni.. hurm... Rasa malas nak pegi terus jumpa dr Haneff tu..

"risk saja.. bukan confirm pon" .. aku sedapkan ati aku sndiri .. :)

Pastu aku pon masuk bilik dr Haneff, dia tak cakap banyak pon. Tak mention lgsg pasal Thalassemia. Tapi dia tambah satu lgi ubat. Satu ari sebiji sja utk 3 ari.

"hari selasa you datang sini lagi nak buat urine test pulak ok"

So, hari selasa ni lah baru aku tau keputusannya.. :)


Share  
This entry was posted on Friday, October 14, 2011 at 9:35 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

8 comments

isk isk.
hope tarapappa k :)
take care!

October 15, 2011 at 12:34 AM

thx cik riffa.
i do hope so. ;)

October 15, 2011 at 12:44 AM

aduh,, kesiannya. take care!

October 15, 2011 at 2:08 AM

ouchh woot woot...jga sehat ok,jmpe dokter ikut nsihat die..ngee

October 15, 2011 at 11:28 PM

take care ok ensem boy! :p

October 16, 2011 at 12:22 AM

Hoho get well soon

November 15, 2011 at 3:59 PM

uisk..kesian ko..ak doakan xde pape okey ^^

November 16, 2011 at 9:16 PM

insyaallah xdak apa2 aih

November 25, 2011 at 8:16 PM

Post a Comment