Next..

Posted by Ched

Study?
rasanya dah hancur... mungkin jodoh dgn berbisnes lebih kuat

hari2 penat..letih.. x abes2 mengadu domba x larat.. nasib badan la bila dah pilih untuk hidup cara ni, but i think its worth for the future. biarlah penat sikit skrg, tp nnt boleh rasa senang..

alhamdulillah, skrg pon dah rasa senang sikit.. kalau dulu takat boleh sara hidup sendiri, skrg ni da mampu nk  belanja org lain mkn skali. kalau dulu slalu letak dlm tabung derma kat masjid tu singgit, skrg ni alhamdulillah da mampu nk letak lebih lg..syukur.. Dlm hati ni sentiasa berharap boleh share rezeki yg dpt ni dgn semua org.

Bila da terjebak dgn bisnes ni, ari2 mesti ada idea baru pasal bisnes. kalau la ada kudrat utk bwk buku sentiasa lps tu setiap kali ada bisnes idea yg muncul terus tulis, dah boleh buat satu buku dah ni.. hehehe. Coming soon, blog ni akan dipenuhi dgn bisnes idea sja.. nasib la sapa yg jemu membaca tu. :p

yang pasti, ramai yg masih blur dgn status khdpn aku skrg ni.. makanya, aku nk terus terang saja la kat sini.

start bulan 2 tahun 2012, aku dah start fokus bisnes. hari2 bz, smpai tak boleh nk fikir pasal study lg. Then amek keputusan untuk tangguh dulu, so kelas pon dah tak pergi dah.. Dalam bulan 3 tu jugak, aku di offer untuk jadi IT executive dgn gaji sebanyak XXXX... Study pn tak abes lg, dah dpt gaji lebih kurg fresh graduate degree. Dengan rela hati, aku pon terima. Ni dah dikira 2 in 1 sebab aku byk buat bisnes on9, jadi banyak guna internet la.. Alhamdulillah, syukur.. ada monthly basic..

CHENGGG!!! $

Bisnes masih diteruskan, cuma skop bisnes makin bertambah. Setiap hari makin bertambah bisnes n projek yg dpt. Projek?? yup.. Sbgai IT makan gaji kat situ, aku byk buat kerja design graphic n lps tu kena print kn design2 tu ( flyers, banner, banting, baju etc..) .. Disebabkan sebati dgn bisnes, aku offer la kt bos aku yg aku pon buat bisnes printing jgk.. Penat lelah saban hari mencari kedai yg buat printing n dpt bg harga agen yg terbaik.. Dari situ, bisnes aku makin berkembang.. Dari gajet kecil2an, aku tambah kepada servis printing..


CHENGGG!!! $$


Company makin maju, bos aku bukak byk ofis lg.. Disebabkan ofis baru n brg kelengkapan IT x ada, aku offer lg bos aku yg aku boleh supply brg2 komputer kt office (pc, printer etc).. Penat lelah kembali lg mencari supplier yg boleh bg harga terbaik dan akhirnya dpt jgk.. Dari situ, bisnes aku makin berkembang lagi.. Dari gajet kecil2an dan servis printing, aku tambah kepada supply kelengkapan IT ofis..

CHENGGG!!! $$$

setelah 3 bulan dkt company tu, aku ditransfer ke anak syarikat yg buat Umrah. iUmrah Rakyat... masih lg sbg IT executive cuma dinaikkan sikit gaji.. alhamdullillah.. Company ni baru nk setup, baru nk naik. Selesai setup semua brg2 ofis, aku baru terdetik dalam hati nak tambah lg skop bisnes.. Supply kelengkapan ofis (a4 paper, alatulis, kerusi, meja etc).. Lagi skali, penat lelah diteruskan dan akhirnya dpt jgk daftar jd dealer untuk brg2 alatulis.. Dari situ, bisnes aku makin berkembang lagi dan lagi.. Dari gajet kecil2an, servis printing dan supply kelengkapan IT ofis kepada supply barangan kelengkapan ofis.. bkn IT shja lg dah,, alhamdulillah..


CHENGGG!!! $$$$

Bila duit makin bertambah, bisnes jual beli enset terpakai yg dah lama aku buat ni makin bergiat aktif sbb makin byk modal, makin byk stok 2nd boleh cari. Skrg ni gajet terpakai kira bisnes utama la.. Bila dah mula main dgn supply2 ni, aku pon mula promot secara halus customer2 untuk amek brg secara borong. Dari brgan gajet, aku tambah kepada perfume dan aksesori2 lain. Kiranya order secara borong sja. Alhamdulillah, rezeki dimana-mana..


CHENGGG!!! $$$$$



Bila berbisnes ni, networking bertambah dgn cpt.. Kilang printing yg aku slalu deal ni letakkan nama aku dalam satu tender MARA dan rasanya da hampir nak lulus.. berharap la semuanya berjalan lancar.. Dari situ, aku mula terdetik lagi untuk start apply tender dgn company. Skrg ni dlm proses nk kukuhkan modal dlu sbb tender ni slalu guna duit byk. berdoalah semoga aku dimurahkan rezeki..


Apa yg aku buat semua ni, susah payah selama ni, yg utama skali aku nak sumbat sebanyak mungkin ilmu bisnes ni dlm diri aku dgn harapan satu ari nnt aku dah tak pyh nak berbisnes lagi dah, tapi jd konsultan pulak.. ajar n bg kursus kat sesapa yg nk start buat bisnes dari kosong smpai la ke tahap boleh hidup sndiri n tak susahkn org lain dah malah boleh berjasa kat org lain.

Aku akan terus berada kat company ni selagi aku nampak projek2 yg bakal aku boleh sedut.. Tapi yg pasti, tak lama dah.. hehe..

Assalamualaikum..

*"CHENGGG!!! $$$$$" bunyi duit masuk ke dlm mesin.. HIHIHI!





Share  
This entry was posted on Sunday, December 9, 2012 at 2:48 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 comments

wah bestnya.. teringin nk wat on9 business.. tp x reti nk promote n cakap.. hahahaa

December 9, 2012 at 5:44 PM

ek

December 30, 2012 at 10:13 AM

kawan aku kata, kalau masa belajar dah start pegang duit mesti rasa malas nak belajar dah. heh.

January 2, 2013 at 12:12 AM

Post a Comment